Kilpailut

Kartat

Johtokunta

Hiihtosuunnistuksen SM-kisat Iissä 26.-27.2.2011

Iisu järjestää hiihtosuunnistuksen sprinttimatkojen SM-kilpailut Iissä 26.-27.2.2011.

Mistä kilpailuista on tarkemmin kyse

Lauantaina 26.2. ratkotaan suomenmestaruudet henkilökohtaisissa sprinttisarjoissa. Kilpailusarjoja on 16-70-vuotiaille. Lauantaina karsitaan aamupäivällä finalistit H/D16-21-sarjoissa ja kaikkien sarjojen loppukilpailut järjestetään iltapäivän aikana. Kisoihin odotetaan noin 500 kilpailijaa. Lauantain henkilökohtainen kisa on myös viimeinen katsastuskilpailu Ruotsin Tänndalenissa maaliskuun viimeisellä viikolla pidettäviin MM-kilpailuihin.

Sprinttiviestit viedään läpi sunnuntaina 27.2. useampana aaltona porrastettuine yhteislähtöineen. Kilpailusarjoja on kaikkiaan 14. Kilpailu toteutetaan pariviestinä, jolloin joukkueen muodostaa kaksi kilpailijaa. Sunnuntaille odotetaan noin 150 joukkuetta.

Kilpailut järjestetään Suomen Suunnistusliiton ensimmäisen puheenjohtajan synnyinmaisemissa

Kilpailun johtaja Matti Haatainen kertoo, että näillä SM-kisoilla on oma suunnistushistoriallinen erikoispiirre, koska Suomen Suunnistusliiton ensimmäisen puheenjohtajan Olli Veijolan synnyinkoti on kilpailumaastossa. Erikoista on ehkä myös se, että nämä kilpailut ovat ensimmäiset Iissä järjestettävät arvokisat. Iisu on aikaisemmin ollut mukana v. 1975 hiihtosuunnistuksen SM- kisajärjestämisessä Haukiputaalla ja SyöteJukola junailtiin Pudasjärven Urheilijoiden kanssa 150 kilometrin päässä Isosyötteellä.

Mitä valmisteluja on tehty tammi-helmikuun taitteeseen mennessä

Kilpailukeskuksena toimivan Illinsaaren hiihtomajan ympäristöstä on tehty yleissuunnitelma. Se pitää sisällään lähtöpaikkojen, maalitoimintojen, ajanoton, kuulutuksen, pesutilojen, parkkialueiden, ensiavun, ravintolatoimintojen ja opastuksen suunnitelmat.

Järjestelytoimikunnassa on mukana myös kilpailujen tärkein yhteistyökumppani eli Iin kunta, jota toimikunnassa edustaa Tapio Rissanen. Iin kunnanjohtaja Markku Kehus on kutsuttu kilpailun suojelijaksi. Kilpailu tapahtuu kunnan omistamassa hiihtokeskuksessa ja tukeutuu kunnan ylläpitämiin hiihtolatuihin. Iin Kunnan Ii-instituutti antaa merkittävää tukea kisaorganisaatiolle.

Illinsaaren suunnistuskartta on päivitetty eli esimerkiksi syksyllä tehdyt metsänhoitotyöt näkyvät uudessa kartassa. Hiihtosuunnistuksen urasuunnitelmat ovat valmiina ja ne on piirretty kartalle. Samoin ratasuunnitelmat on toimitettu kartanvalmistajalle puhtaaksipiirrettäviksi.

Mitä tapahtuu järjestelyrintamalla kolmen viimeisen viikon aikana ennen kisoja?

Kilpailukartta ratakarttoineen valmistuu noin kaksi viikkoa ennen kilpailuja. Kilpailujen valvojan ja Suunnistusliiton karttavastaavan tarkistuksen jälkeen tulostetaan lopulliset kilpailukartat. Rastikalusto viedään maastoon kisaviikolla.

Kisalehti ilmestyy 17.2. Lehti jaetaan Iissä ja kilpailupaikalla. Illinsaaren asukkaita ja iiläisiä tiedotetaan kisalehdessä ja saman viikon kuntatiedotteessa muun muassa poikkeavista liikennejärjestelyistä.

Kilpailukeskus rakennetaan valmiiksi kisaviikon torstaista alkaen. Hiihtomajan kiinteiden rakenteiden lisäksi tarvitaan tilapäistä tilaa esimerkiksi tulospalvelulle ja pukeutumista varten.

Ilmoittautuminen päättyy 16.2., minkä jälkeen tiedotetaan tarkemmin muun muassa osallistujamääristä ja kilpailujen ennakkosuosikeista.

SM-kisat Iisun 40-vuotistapahtuma

Iisu perustettiin vuonna 1971, joten SM-kisat järjestetään 40- juhlavuoden merkeissä. Iisu toivottaa kilpailijat ja yleisön tervetulleiksi SM-sprintteihin Iihin!

Lisätietoja löytyy kisasivuilta www.iisu.fi.